Ik was net klaar met de opleiding als mediator en natuurlijk wilde ik meteen aan de slag, maar hoe doe je dat? Op welke manier kon ik mijn vaardigheden in de praktijk verder ontwikkelen? Ik vond het antwoord in buurtbemiddeling.
Bij buurtbemiddeling gaat het meestal om niet al te grote, complexe problemen tussen buren die er zelf niet meer uit komen. Soms kan het ook gaan om groepen bewoners of over een conflict tussen buren en een bedrijf.
Veel gemeenten in Nederland houden zich bezig met buurtbemiddeling. Zij huren hiervoor organisaties in, die in samenwerking met politie en woningbouwcoöperatie, buurtbemiddeling uitvoert. In Waalwijk is dat Contour De Twern die buurtbemiddeling ook inzet in Dongen, Baarle-Nassau, Alphen-Chaam en Gilze-Rijen. De coördinator buurtbemiddeling organiseert en voert samen met de buurtbemiddelaars de bemiddeling uit.
Ik meldde me aan bij Contour De Twern en volgde de basistraining buurtbemiddeling. Ik werd lid van het team van buurtbemiddelaars en liep al snel mee met een ervaren buurtbemiddelaar: op weg naar mijn eerste ruziënde buren.
Als je de eerste keer meeloopt (buurtbemiddeling doe je in een tweetal), ervaar je hoe een ervaren buurtbemiddelaar de zaak oppakt. Meestal start je bij de partij (A) die de melding van de overlast heeft gedaan. Die laat je graag binnen en praat meestal voluit. De uitdaging is vooral: hoe kom ik daarna bij de andere (tegen) partij (B) binnen?
Want die weet niet dat je bij hem langskomt als je partij A net bezocht hebt.
Eigenlijk dus een soort “koud aanbellen”!
Ik leerde dat, om binnen te komen bij partij B, het belangrijk is om vertrouwen te winnen en respectvol te zijn. Want je krijgt niet altijd een 2e kans! En, om vastberaden te zijn.
Eenmaal bij partij B binnen komt het nogal eens voor dat deze een soort gespiegelde versie van het verhaal van partij A vertelt. Je gebruikt je overredingskracht om buren straks weer gezamenlijk aan 1 tafel te krijgen. ‘Dat zou toch heel mooi zijn als je weer als “normale buren” met elkaar zou kunnen omgaan en misschien zelfs samen een kopje koffie kunnen drinken’.
Als beide buren dit willen volgt er een bemiddelingsgesprek op een neutrale locatie onder begeleiding van de 2 bemiddelaars.
Tijdens dit gesprek sturen de bemiddelaars aan op een normale en voor beide partijen acceptabele en respectvolle omgang met elkaar. Ik ervaarde hoe belangrijk het is dat beide buren het gevoel hebben “gezien, gehoord en begrepen” te worden.
Ook om beide partijen vanuit belangen naar het conflict te laten kijken, want deze belangen zijn vaak geheel of gedeeltelijk hetzelfde voor beide partijen. Zo kan er iets gemeenschappelijks ontstaan.
Als bemiddelaar geef je geen pasklare oplossingen maar je begeleidt de partijen in het zelf vinden van oplossingen. Een zelf gevonden oplossing is immers duurzamer dan een opgelegde oplossing. De bemiddelaar stimuleert de eigen verantwoordelijkheid van partijen en hun onderlinge communicatie. Want zonder een goede communicatie kun je geen conflict oplossen.
Na een aantal buurtbemiddelingen te hebben meegelopen, had ik de skills om in een volgende zaak de lead te nemen.
Bent u ook geïnteresseerd in het worden van buurtbemiddelaar?
Stuur dan een mail naar: eusvanbeijsterveldt@contourdetwern.nl
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!